Overwhelmed. Wat te doen?

08-12-2022 | leestijd:

Je zit tijdelijk niet lekker in je vel. Het stroomt niet meer. Alles is al snel te veel en dat levert frustratie op. Want eigenlijk heb je nog zoveel te doen en nog zoveel plannen, maar je weet gewoon niet waar te beginnen. Het gevoel van overwhelm.

Als primaire reactie hierop wil je misschien gaan vechten of gaan vluchten. Bevries je of wil je net als mij weten waar het vandaan komt. Je graaft en je graaft, maar je kunt je vinger er niet op leggen. Of je loopt er juist van weg, probeert het te negeren.

Hieronder deel ik het stappenplan wat mij altijd helpt om uit zo’n situatie te komen en weer helderheid te ervaren.

Stappenplan om uit een gevoel van overwhelm te komen

1.Voelen

Wat mij in zo’n situatie helpt is om te accepteren dat het gevoel er is. Ik zoek niet verder, maar laat het toe. Ik geloof namelijk sterk dat alles met een reden gebeurt.

2. Neem afstand

Vaak zit ik dan veel in mijn hoofd en weet ik dat ik meer afstand mag nemen van waar ik mee bezig ben. Sporten, wandelen, schrijven, mediteren. Dat helpt mij om uit mijn hoofd en meer in mijn lichaam te komen.

Soms kun je dingen in je hoofd zo groot maken, terwijl dat meestal niet nodig is. Afstand helpt dan om het in een ander perspectief te zien.

3. Wat is echt belangrijk?

Dan komt bij mij die ene vraag weer omhoog: Wat is nou echt belangrijk?

Deze vraag helpt mij om helderheid te krijgen waar mijn aandacht naartoe mag. Om het essentiële te scheiden van de dingen die er niet of minder toe doen.

4. Braindump

Een braindump zorgt er vervolgens voor dat ik alles wat ik in mijn volle hoofd heb zitten eruit kan halen. Ik schrijf alles wat omhoog komt op papier; voor business en prive.

Dit geeft overzicht en is het startpunt om te gaan minimaliseren.

5. Minimaliseren

Ik bekijk de braindump en bepaal wat er weg kan. Wat ik kan delegeren of later kan doen. Wat is echt urgent?

Dan merk ik dat er al meer ruimte en rust ontstaat.

6. Kom in actie

Vervolgens komen hier de te nemen acties uit. Kleine acties voer ik direct uit en acties die meer tijd en energie vragen plan ik in.

En ik kijk op dat moment ook vooruit om te voorkomen dat ik in zo’n fase blijf hangen, want meestal is het een teken dat mijn agenda te vol zit.

7. De les

En ten slotte vraag ik mezelf af welke les ik eruit kan halen. Want dit soort periodes zorgen voor groei.

Ervaar jij nu gevoelens van overwhelm en heb je behoefte aan een frisse blik? Plan een gesprek met mij in en dan help ik je om meer helderheid te krijgen, zodat het weer gaat stromen.

Misschien vind je dit ook interessant

14-09-2022 | door: Patricia van Kester

Uitbesteden is niet de oplossing als je overloopt

Blijf ik het zelf doen of ga ik uitbesteden? De denkwijze ‘ik heb te veel op mijn bordje liggen, dus ik schakel hulp in’ is een hele logische. Maar het is niet altijd het juiste om te doen. Wat dat wel is lees je in dit blog.
17-03-2022 | door: Patricia van Kester

Hoe je meer grip op je tijd krijgt

Nog even een appje sturen of een mail beantwoorden. Gaat het nog regenen? Oh een reactie op Insta. Leuk, even kijken. Je telefoon is een grote afleider. Gelukkig is daar een oplossing voor: digitaal minimalisme.
25-01-2022 | door: Patricia van Kester

Eindelijk taken afmaken en minder stress ervaren? Ga singletasken

Als een malle ren je door je huis en ook tijdens het werk doe je weleens meerdere dingen tegelijkertijd. Multitasken, ook al weet je dat het niet bijdraagt aan je productiviteit, toch ben je als vrouw en moeder vaak geneigd om het te doen. Na het lezen van dit blog behoort dat nu echt tot het verleden.