Een goed begin is het halve werk. En voorbereiding is 90% van het succes. Cliché misschien, maar waar. Alles valt of staat met een goede voorbereiding. Daar ben ik heilig van overtuigd.

Door ergens tijd en aandacht aan te besteden voordat je start, bespaar je tijd en energie. Je kunt valkuilen vermijden, efficiënter werken en betere resultaten behalen. En het helpt je ook om je doelen helder voor ogen te hebben, wat de focus vergroot.

Zo kijk ik ook naar een nieuwe maand. Door deze voor te bereiden werk ik gefocust aan mijn doelen, kan ik makkelijk bijsturen en besteed ik mijn tijd een aandacht aan de dingen die belangrijk zijn. Bovenal zorgt het voor overzicht en rust.

Hoe ik mijn maand voorbereid lees je in dit blog.

Stap 0: evalueren en reflecteren

Het voorbereiden van een nieuwe maand start altijd met evalueren en reflecteren op de afgelopen periode om te zien wat wel en niet goed voor mij werkte en te leren van ervaringen.

Ook pak ik een aantal praktische zaken op; open eindjes bekijken, de administratie bijwerken en mijn cijfers doornemen.

Lees ook: waarom evalueren als ondernemer een must is

Stap 1: intentie zetten

Uit deze evaluatie komen altijd een aantal punten die ik graag mee wil nemen naar de volgende maand. Zoals hoe ik scherp mag zijn op mijn grenzen, wat aandacht nodig heeft om mijn draagkracht en veerkracht hoog te houden, wat mijn inzichten zijn.

En ik zet voor mezelf een intentie in de vorm van een woord. Dat geeft richting voor de maand als een soort kompas.

Stap 2: planning

Vervolgens pak ik mijn agenda erbij en neem ik de maand door. Zijn er feestdagen of andere vrije dagen waar rekening mee gehouden mag worden omdat ze invloed hebben op de werkplanning. Of zijn er andere afspraken gepland, zoals privé-afspraken, events of livedagen.

Zo wordt inzichtelijk hoeveel werkdagen er vervolgens overblijven.

Stap 3: energiemanagement

Nu bekend is hoeveel ruimte er is in de agenda zie ik gelijk waar ik eventueel mag bijsturen. Wat mij hierbij helpt is dat ik mijn spelregels erbij pak. Ik vind het belangrijk om mijn weekenden niet vol te plannen en ik wil één afspraakvrije dag hebben in de week.

Dat zorgt voor headspace, geeft mij ademruimte en tijd om op te laden. Ook vind ik het belangrijk om voldoende 1 op 1 tijd te hebben samen met het gezin.

Er zijn altijd periodes waarin het privé drukker is of juist voor je business en hier stem ik mijn planning op af. Want je hebt maar één energie.

Bijvoorbeeld als ik een volle week met werk heb wat veel aandacht vraagt, dan zorg ik ervoor dat ik witruimte heb in mijn avonden en weekenden. Zo stuur ik direct op mijn energie en zorg ik voor een goede verdeling tussen werk en privé.

Stap 4: doelen en acties

Vervolgens pak ik mijn jaarplan erbij om te zien waar ik nu sta ten opzichte van mijn doelen en ik bepaal wat ik de komende maand wil bereiken.

Hieruit volgen de korte en lange termijnacties die op de agenda mogen. Voor de lange termijnacties kijk ik alvast een paar maanden verder.

Deze acties maak ik zo klein mogelijk en plaats ik direct in mijn planner. Dit zorgt ervoor dat ik in beweging blijf met mijn bedrijf en blijf bouwen.

Het kunnen acties zijn voor marketing, sales, mijn processen of bijvoorbeeld mijn aanbod.

Stap 5: persoonlijke planning

Ten slotte kijk ik wat ik verder nodig heb en waar ik behoefte aan heb op het gebied van persoonlijke ontwikkeling, ervaringen, mijn gezondheid, gezin. Of ik dingen wil opschalen, opstarten of opschonen.

Ondernemen volgens de seizoenen

Aan het begin van de maand lees ik ook graag een stuk uit het boek Leven & Werken in het ritme van de seizoenen van Jaap Voigt.

En ik zet de maandkaart uit mijn jaarset neer. Zo ben ik ook bewust van de thema’s die spelen in de natuur en neem ik het seizoen mee in mijn maand.

Tijd voor tijd

Tijd investeren in je maandplanning levert je uiteindelijk tijd op. Omdat je voor jezelf helder maakt wat je wilt en waarom. Dat geeft focus.

Je ziet wat haalbaar en realistisch is en wat niet. En het zorgt ervoor dat je de juiste zaken doet en ruis elimineert omdat je weet wat je te doen hebt.

Bovendien zorgt het ervoor dat je draag- en veerkracht hoog blijven wat nodig is om je business te kunnen dragen.

Tijd voor tijd klinkt heel simpel. Als ondernemer met een volle agenda en nog langere to-do lijst kan dit allesbehalve simpel zijn. En dat begrijp ik, vooral als je iemand bent die meestal gewoon start met iets.

Begin dan met het inschakelen van ondersteuning, want je hoeft het niet alleen te doen. Als business manager help ik je graag als rechterhand, sparringpartner en denk ik met je mee en vooruit. Keertje bellen?

Misschien vind je dit ook interessant

evalueren reflecteren online business manager patries
03-04-2023 | door: Patricia van Kester

Waarom evalueren als ondernemer een must is

Wanneer je wilt groeien met je business op een manier die bij jou en je leven past, dan is regelmatig evalueren en reflecteren een must. Het is dan ook een van mijn meest winstgevende routines. Wat regelmatig terugblikken voor jou en jouw bedrijf kan betekenen en hoe je dit doet lees je in dit blog.
bedrijf opschonen patries.nl
20-02-2023 | door: Patricia van Kester

Geef je bedrijf een voorjaarsbeurt en maak ruimte voor groei

Ga mee in de vernieuwende energie van het voorjaar en geef je bedrijf een voorjaarsbeurt. Schoon op en maak ruimte in je dag en in je hoofd. Zodat de ideeën en plannen die in de winter zijn ontstaan zich verder kunnen ontwikkelen. En het kan je zomaar kosten besparen en energie, focus en tijd opleveren.
business manager patries.nl
08-12-2022 | door: Patricia van Kester

Overwhelmed. Wat te doen?

Wat te doen als je overwhelmed bent. Een bijna niet te beschrijven gevoel van onrust, zwaarte, wiebelig. In het Nederlands overweldigd, maar dat dekt de lading toch niet helemaal.