Het nut van een opgeruimde werkplek

13-01-2020 | leestijd:
het nut van opruimen PAtries

Een vaste werkplek of een flexplek. Vanuit huis, op kantoor of in een koffietentje. Aan de keukentafel, op een zolderkamer of in een volledig ingerichte werkkamer. Als ondernemer kun je zelf bepalen waar je werkt. Dat zorgt voor veel vrijheid en mogelijkheden. Heb je er weleens over nagedacht wat de impact van jouw werkplek is op jouw manier van werken en functioneren?

Misschien heb je al ervaren dat je je niet goed kunt concentreren in een koffietentje of krijg je daar juist veel inspiratie. Of word je afgeleid door huishoudelijke klusjes als je thuis werkt.

Een georganiseerde werkplek werkt

Waar je ook werkt, het is een must om jouw werkplek geordend te houden. Daarmee bedoel ik niet alleen een clean desk, maar ook dat je jouw manier van werken goed organiseert.

Een georganiseerde werkplek, een clean desk. Waarom zou ik daar mijn kostbare tijd aan besteden denk jij misschien. De uitdrukking ‘opgeruimd huis, opgeruimd hoofd’ ken je vast wel. Je kunt je werkplek zien als een afspiegeling van jouw hoofd. Is jouw werkplek rommelig en ongeorganiseerd? Dan betekent dat vaak dat je onrust en chaos in je hoofd hebt.

Het eenmalig grondig organizen van jouw werkplek en het bijhouden daarvan is vreselijk nuttig.

Waarom een opgeruimde werkplek werkt:

1. Werkt tijdbesparend

Spullen op jouw bureau of directe werkomgeving leiden af. Ze herinneren jou aan een andere taak die nog op jouw to-do lijst staat of roepen herinneringen op die je van je werk houden.

Een opgeruimd bureau zorgt ervoor dat je beter kunt focussen. Je concentreert je alleen op de taak waar je mee bezig bent, waardoor je jouw werkzaamheden sneller afrondt. En je dus meer gedaan krijgt op een dag.

2. Efficiënter werken

Een opgeruimde werkplek zorgt er ook voor dat je efficiënter gaat werken. Door op te ruimen creëer je ruimte en kun je jouw werkplek handiger indelen. Je weet waar alles ligt en de spullen die je veel gebruikt liggen binnen handbereik.

Er komt meer structuur in jouw werkwijze. Je gaat op een zo makkelijk mogelijke manier werken. Wie wil dat nou niet?

3. Geeft rust

Een chaotische werkplek zorgt voor een onrustig gevoel. Alle spullen die om je heen liggen halen jou uit je concentratie en geven jou het gevoel dat je het druk hebt. Er ligt letterlijk nog stapels werk op jou te wachten. Met als gevolg dat je veel stress ervaart.

Aan een opgeruimd bureau kun je rustiger werken. Maar ook het opruimen van jouw werkplek geeft rust. Maak hier een dagelijkse routine van; bureau leeg, mailbox leeg. Het helpt jou om de dag af te ronden en jouw hoofd leeg te maken.

4. Zorgt voor overzicht

Heb jij overzicht over je taken als je bureau vol ligt met kantoorartikelen, opladers en stapels papier? Het opruimen en organiseren van jouw werkplek zorgt ervoor dat je weer zicht krijgt op jouw taken. En dat zorgt er weer voor dat je makkelijker prioriteiten kunt stellen.

5. Meer energie

Een overvolle en chaotische werkplek kost energie doordat je prikkels krijgt van alle spullen om je heen. Hierdoor word je minder productief en raak je snel vermoeid.

Minder spullen om je heen betekent minder prikkels. Je bent productiever en houdt meer energie over.

6. Minder frustraties

Niets is zo frustrerend als je ergens naar op zoek bent en je het niet kunt vinden. Je hoeft nooit meer te zoeken als je jouw spullen op een vaste en logische plek opbergt. Dat scheelt veel stress en frustraties.

7. Duurzamer

Als jouw werkplek en werkwijze georganiseerd is zul je merken dat je vanzelf minder met papier gaat werken. Want, zo lui als wij mensen zijn, dan hoef je dat niet op te ruimen. Je gaat meer digitaal werken en dan ben je gelijk veel duurzamer bezig.

8. Representatief

Hoe komt jouw werkplek over op klanten? Bedenk dat als je klanten ontvangt jouw bureau een bepaalde indruk geeft van jou en jouw bedrijf. Laat dat dan een positieve en professionele indruk zijn. Een opgeruimd bureau zorgt voor een representatieve uitstraling.

Bovendien slingert er op een georganiseerde werkplek geen privacygevoelige of bedrijfsgevoelige info rond die niet bestemd is voor andere ogen.

9. Makkelijker opruimen en schoonmaken

Een open deur, maar wel een groot voordeel. Als je jouw werkplek gestructureerd hebt opgeruimd, ruim je daarna makkelijker op. Alles heeft een vaste plek gekregen.

Er liggen geen losse spullen meer, waardoor je ook makkelijker en sneller schoonmaakt.

Jouw werkplek organizen

Genoeg redenen om aan de slag te gaan met jouw werkplek. Weet je niet waar je moet beginnen? Ik help jou graag aan een georganiseerde werkplek. Ik schuif aan bij jouw bureau om te bespreken wat jouw werkwijze is en waar je tegenaan loopt. Ik leer jou om jouw werkplek te organiseren en opgeruimd te houden.

Wat ik belangrijk vind is dat jouw werkplek echt bij jou past. Een werkplek hoeft niet minimalistisch te zijn. Wat voor de een werkt hoeft voor de ander niet te werken. Samen zorgen we voor een sfeer waar jij je prettig bij voelt. Een werkplek waar jij optimaal tot je recht komt.

Neem contact met mij op voor een gratis kennismakingsgesprek.

Dit is een blog van Patricia van Kester

Als Persoonlijke Assistente ondersteun ik ondernemende ouders met hun bedrijf.  Ik maak tijd en ruimte vrij door de basis van het bedrijf op orde te brengen en/of het overnemen van werkzaamheden op het gebied van marketing & communicatie en office management.

 

PAtries persoonlijke assistente

Misschien vind je dit ook interessant

30-11-2020 | door: Patricia van Kester

Bingewatch je taken en bespaar tijd

02-10-2019 | door: Patricia van Kester

In 6 stappen naar een geordend fotoarchief

Ken je dat? Je wilt een foto maken van jouw zoon of dochter, maar je telefoon zit vol. Balen, want het leuke moment is alweer voorbij.
04-09-2019 | door: Patricia van Kester

Professional Organizer

Yes, vandaag heb ik mijn cursus Professional Organizer afgerond. Vanaf vandaag (14 september 2019) mag ik mij een Professional Organizer noemen.