1. Werkt tijdbesparend
Spullen op jouw bureau of directe werkomgeving leiden af. Ze herinneren jou aan een andere taak die nog op jouw to-do lijst staat of roepen herinneringen op die je van je werk houden.
Een opgeruimd bureau zorgt ervoor dat je beter kunt focussen. Je concentreert je alleen op de taak waar je mee bezig bent, waardoor je jouw werkzaamheden sneller afrondt. En je dus meer gedaan krijgt op een dag.
2. Efficiënter werken
Een opgeruimde werkplek zorgt er ook voor dat je efficiënter gaat werken. Door op te ruimen creëer je ruimte en kun je jouw werkplek handiger indelen. Je weet waar alles ligt en de spullen die je veel gebruikt liggen binnen handbereik.
Er komt meer structuur in jouw werkwijze. Je gaat op een zo makkelijk mogelijke manier werken. Wie wil dat nou niet?
3. Geeft rust
Een chaotische werkplek zorgt voor een onrustig gevoel. Alle spullen die om je heen liggen halen jou uit je concentratie en geven jou het gevoel dat je het druk hebt. Er ligt letterlijk nog stapels werk op jou te wachten. Met als gevolg dat je veel stress ervaart.
Aan een opgeruimd bureau kun je rustiger werken. Maar ook het opruimen van jouw werkplek geeft rust. Maak hier een dagelijkse routine van; bureau leeg, mailbox leeg. Het helpt jou om de dag af te ronden en jouw hoofd leeg te maken.
4. Zorgt voor overzicht
Heb jij overzicht over je taken als je bureau vol ligt met kantoorartikelen, opladers en stapels papier? Het opruimen en organiseren van jouw werkplek zorgt ervoor dat je weer zicht krijgt op jouw taken. En dat zorgt er weer voor dat je makkelijker prioriteiten kunt stellen.
5. Meer energie
Een overvolle en chaotische werkplek kost energie doordat je prikkels krijgt van alle spullen om je heen. Hierdoor word je minder productief en raak je snel vermoeid.
Minder spullen om je heen betekent minder prikkels. Je bent productiever en houdt meer energie over.
6. Minder frustraties
Niets is zo frustrerend als je ergens naar op zoek bent en je het niet kunt vinden. Je hoeft nooit meer te zoeken als je jouw spullen op een vaste en logische plek opbergt. Dat scheelt veel stress en frustraties.
7. Duurzamer
Als jouw werkplek en werkwijze georganiseerd is zul je merken dat je vanzelf minder met papier gaat werken. Want, zo lui als wij mensen zijn, dan hoef je dat niet op te ruimen. Je gaat meer digitaal werken en dan ben je gelijk veel duurzamer bezig.
8. Representatief
Hoe komt jouw werkplek over op klanten? Bedenk dat als je klanten ontvangt jouw bureau een bepaalde indruk geeft van jou en jouw bedrijf. Laat dat dan een positieve en professionele indruk zijn. Een opgeruimd bureau zorgt voor een representatieve uitstraling.
Bovendien slingert er op een georganiseerde werkplek geen privacygevoelige of bedrijfsgevoelige info rond die niet bestemd is voor andere ogen.
9. Makkelijker opruimen en schoonmaken
Een open deur, maar wel een groot voordeel. Als je jouw werkplek gestructureerd hebt opgeruimd, ruim je daarna makkelijker op. Alles heeft een vaste plek gekregen.
Er liggen geen losse spullen meer, waardoor je ook makkelijker en sneller schoonmaakt.