Bereid je zomer als ondernemer slim voor, zodat je oplaadt én vooruitkomt

21-05-2025 | leestijd:

De zomer is voor de meeste ondernemers een periode die anders is dan de rest van het jaar. Voor de een is het komkommertijd en voor ander juist topdrukte. Je hebt andere wensen, een andere energie en omstandigheden. Hoe jouw zomer er ook voor je uitziet, met een goede voorbereiding zorg je ervoor dat je oplaadt en vooruit blijft gaan met je bedrijf.

Lees verder om te zien hoe je als ondernemer een zomerplan maakt dat werkt. Voor jou én je bedrijf.

Waarom in mei al nadenken over je zomerplanning als ondernemer?

Wat mij elk jaar rust geeft en wat inmiddels vanzelfsprekend is geworden, is het maken van een zomerplan in de maand mei.

Het voelt misschien vroeg om in mei al met je zomer bezig te zijn. Maar juist nu is het moment om de regie te pakken. Want de weken tot de zomervakantie vullen zich razendsnel met afspraken, activiteiten, deadlines en extra vrije dagen. Voor je het door hebt zit je er middenin en ben je vooral aan het reageren in plaats van bewust kiezen.

Een zomerplan voorkomt dat je achter de feiten aanloopt en helpt je om keuzes te maken die passen bij jouw wensen, je priveleven en je bedrijf.

Een zomerplan in vier stappen

Ik verdeel mijn zomer altijd in drie fasen:

1. De aanloop naar de zomervakantie

2. De zomerperiode zelf

3. De opstart na de zomer

Aan de hand van deze fasen doorloop ik elk jaar de volgende 4 stappen:

 

Stap 1 – Hoe wil je je zomer beleven?

Mijn startpunt is altijd de vraag: Hoe wil ik mijn zomer beleven?

Door niet direct in de actiemodus te gaan, maar eerst te bepalen hoe ik mijn zomer dit jaar wil beleven, zorg ik voor helderheid. Dit geeft richting en ik voel een intrinsieke motivatie om het waar te maken.

Denk aan:

Wat heb ik persoonlijk nodig om op te laden?
Hoe wil ik het voor privé?
Hoe wil ik mijn dagen ervaren?
Hoe wil ik mijn dagen indelen?
Wat zou ik willen doen, zakelijk en privé?
Hoeveel uur wil ik werken?
Waar wil ik werken? En in welke vorm?

En ook:

Wat vraagt mijn bedrijf qua zichtbaarheid, structuur of groei?
Waar hebben mijn klanten behoefte aan in deze periode?

Stap 2 – Hoe sta je ervoor met je bedrijf?

Daarna maak ik het steeds concreter door mijn bedrijf in kaart te brengen. Zo weet ik wat er voor, tijdens en na mijn vakantie nodig is. En waar ik dan op kan gaan sturen en actie op kan ondernemen.

Onderdelen waar je naar kunt kijken:

Wat wil ik afronden voor de zomer?
Welke taken of projecten kunnen wachten tot na de zomer?
Welke samenwerkingen lopen door in de zomer? Is dit financieel voldoende?
Staan er al samenwerkingen gepland voor het najaar? Of heb ik actie te ondernemen.
Zijn er nog leads om op te volgen?
Heb ik deadlines om rekening mee te houden?

Welke afspraken staan er al in de agenda?
Wat wil ik in de zomer oppakken voor mijn bedrijf? En wat privé?
Wil ik een speciaal zomeraanbod lanceren?

Stap 3 – Maak je zomerplanning

Nu je weet wat belangrijk is voor jou, je bedrijf en je klanten, kun je een realistische zomerplanning maken. Zo krijg je een duidelijk beeld van de komende maanden en weet je wat er nodig is om jouw ideale zomer te beleven.

Je voorkomt hiermee dat het je overvalt of dat het werk zich opstapelt net voor je vakantie.

Een aantal praktische tips:

  • Kijk naar het aantal werkuren dat je realistisch beschikbaar hebt.

  • Bepaal of je opvang moet regelen om ruimte te creëren.

  • Wees eerlijk over je grenzen. Misschien heb je ergens nee tegen te zeggen.

  • Plan ook bewust witruimte in voor rust, of dingen die je graag in het moment wilt doen.

Een goede planning helpt je om je wensen haalbaar te maken, zonder jezelf voorbij te lopen.

Stap 4 – Kom in actie

Dit is het moment om je planning te gaan volgen en in actie te komen. Vergeet niet om duidelijk jouw vakantie of beschikbaarheid in de zomer te communiceren met je klanten en andere relevante relaties. Geef het tijdig aan om misverstanden te voorkomen. Of last-minute vragen terwijl jij al in de vakantiemodus zit.

Maak het jezelf ook makkelijk door zoveel mogelijk te automatiseren waardoor je bedrijf niet volledig stil komt te liggen.

Bijvoorbeeld: kennismaking plannen, facturen versturen, vragenlijsten, toegang tot leeromgeving, content plannen, input voor je klanten/ klantsessies na je vakantie etc.

Reflecteer en leer voor het volgende jaar

Door elk jaar bewust de zomer in te gaan en vooraf keuzes te maken. En na afloop te reflecteren, weet ik inmiddels wat voor mij werkt en wat ik nodig heb. Wat ik juist wel en beter niet kan doen. Elk jaar gaat het maken van een zomerplan makkelijker en sneller.

Dit komt voort uit mijn cyclische kijk op het jaar en ondernemen. Er zijn namelijk altijd onderdelen die terugkeren en waar je vooraf al rekening mee kunt houden.

Zo kan ik mijn klanten zo optimaal mogelijk blijven ondersteunen en daarnaast aan mijn bedrijf en ontwikkeling werken. En tegelijkertijd dierbare tijd doorbrengen met mijn gezin.

Hoe wil jij je zomer beleven?

En wat heb jij nodig om dat mogelijk te maken? Nu is hét moment om daar even bij stil te staan.

Heb je behoefte om deze stappen samen te doorlopen of wil je dat ik met je meedenk over een concreet zomerplan voor jouw bedrijf? Stuur me gerust een bericht.

Misschien vind je dit ook interessant

17-09-2024 | door: Patricia van Kester

Hoe verbeter je de balans tussen werk en privé als ondernemer?

Ondernemer: hoe verbeter ik de balans tussen werk en privé? Ik: dat is onhaalbaar, want balans bestaat niet. Ontdek in dit blog waarom balans niet bestaat en waar de zoektocht naar balans werkelijk om gaat.
01-06-2023 | door: Patricia van Kester

Je doelen behalen? Bereid je maand voor.

Een goed begin is het halve werk. En voorbereiding is 90% van het succes. Alles valt of staat met een goede voorbereiding. Tijd en aandacht besteden aan een nieuwe maand levert je uiteindelijk tijd en meer resultaat op. Hoe ik dat zie lees je in dit blog.
03-04-2023 | door: Patricia van Kester

Waarom evalueren als ondernemer een must is

Wanneer je wilt groeien met je business op een manier die bij jou en je leven past, dan is regelmatig evalueren en reflecteren een must. Het is dan ook een van mijn meest winstgevende routines. Wat regelmatig terugblikken voor jou en jouw bedrijf kan betekenen en hoe je dit doet lees je in dit blog.