Vraag je je als online of offline ondernemer af hoe je ruimte kunt maken voor je groeiplannen? Merk je dat je tijd en energie vooral gaat naar het draaiende houden van je bedrijf nu je agenda zo lekker vol zit. Net als je hoofd en je to-do lijst.

Lees dan vooral verder en ontdek wat je kunt doen om ruimte te maken voor groei.

In dit blog bespreek ik:

Ik vind het belangrijk om meer context te geven over dit onderwerp. Om jou vanuit een ander perspectief te laten kijken naar je bedrijf waardoor je aan het denken gezet wordt, inzichten krijgt en echt in beweging wordt gebracht om stappen te gaan zetten.

Daarom duiken we samen in de volgende onderwerpen:

Het verschil tussen in en aan je bedrijf werken

De verschillende rollen die je als ondernemer hebt

Hoe je binnen deze rollen ruimte kunt creëren voor verdere groei

(Klik op de link om direct naar het onderwerp te gaan)

Werk je IN of AAN je bedrijf?

Wat ik zie gebeuren bij ondernemers is dat er op een bepaald moment een kantelpunt komt waarin het evenwicht tussen IN en AAN je bedrijf werken zoek is. Waardoor er tijd- en energielekken ontstaan, wat voor wrijving kan zorgen.

Voor het runnen van een gezond bedrijf is het nodig om hier een evenwicht in te vinden welke voor jou werkt en bij jou past. Wat de beste verhouding is tussen in en aan je bedrijf werken, is iets heel persoonlijks. Het is ook afhankelijk van wat je doet, voor wie je het doet en in welke branche je werkzaam bent. En het kan zelfs per seizoen verschillen.

Ik heb bijvoorbeeld een klant gehad die haar social media content een periode heeft uitbesteedt zodat ze ruimte kreeg om aan haar aanbod te werken. Zodra ze daar de nodige stappen in gezet had pakte ze het zelf weer op en groeide haar bedrijf exponentieel.

Hoe is deze verhouding voor jou op dit moment? Waar ligt jouw behoefte en wat is er nodig voor je bedrijf?

Wat is het verschil tussen IN en AAN je bedrijf werken?

Wil jij je bedrijf op een duurzame manier verder laten groeien? Dan is het wat mij betreft essentieel om het verschil te begrijpen tussen IN en AAN je bedrijf werken.

Met IN je bedrijf werken bedoel ik dat je je bezighoudt met uitvoerende werkzaamheden die gericht zijn op de korte termijn. Dit zijn taken die nu nodig zijn om je bedrijf draaiende te houden. Operationele taken zoals sales, marketing, het bijhouden van je administratie, het beantwoorden van e-mails.

Bij werken AAN je bedrijf ben je op strategisch niveau actief. Je zoomt als het ware uit en bekijkt en bepaalt wat de mogelijkheden zijn om je bedrijf verder te laten ontwikkelen. Ik zie het als waarde- en kwaliteit verhogende acties. Zoals strategische plannen uitwerken, evalueren en reflecteren, marktonderzoek. Als ook meer concrete taken als het creëren van nieuwe trainingen, programma’s of diensten of het uitwerken van marketingacties zoals webinars of het optimaliseren van je marketingfunnel.

Voor de korte termijn leveren deze acties niet direct iets op, op de langere termijn zorgen ze ervoor dat je bedrijf kan groeien.

De verschillende rollen die je hebt als ondernemer

Waar je bij de start vooral AAN je bedrijf werkt, verschuift dit zodra je bedrijf goed loopt naar werken IN je bedrijf. Om dit nog verder te duiden kijken we er nog vanuit een andere positie naar.

Wat er gebeurt in deze fase, is dat jouw rol binnen het bedrijf aan het veranderen is; van ondernemer naar manager en medewerker wanneer je (nog) niet uitbesteedt.

Simpelweg maak ik een onderscheid tussen de volgende rollen:

  • De ondernemer heeft de visie en kijkt vooruit. Hij/ zij werkt aan het bedrijf en zet de grote lijnen uit, bepaalt de strategie en innoveert.
  • De expert werkt in het bedrijf, heeft de kennis en ervaring en werkt met of voor klanten.
  • De manager zorgt ervoor dat het bedrijf draaiende blijft door acties te organiseren en sturen en alle benodigde hulpmiddelen te beheren.
  • Aansluitend hierop volgt het operationele gedeelte door een medewerker/ VA/ freelancer of door de ondernemer zelf wanneer er niet wordt uitbesteed.

Alles wat je doet IN en AAN je bedrijf valt onder een van deze rollen. Alle rollen zijn nodig voor je bedrijf om het draaiende te houden en voor verdere groei. En in elke fase van het ondernemen staat een van deze rollen meer op de voorgrond in je dagen.

Wat ik heb ervaren en steeds zie gebeuren is dat er op een bepaald moment frictie ontstaat. Er gaat te veel tijd en energie naar het operationele gedeelte en de rol als manager. Terwijl je het liefst bezig bent met taken die bij de expert horen en de ondernemer.

Wanneer je je daar bewust van wordt, ziet wat je allemaal doet, waarom je het doet en vanuit welke rol binnen je bedrijf, dan wordt helder waar de energielekken zitten en waar kansen liggen. Je weet aan welke knoppen je kunt draaien om een shift te maken.

Welke rol staat er bij jou op de voorgrond? Hoe ziet het ideale plaatje er voor je uit? Wat mist er nu nog wanneer je hiernaar kijkt?

Meer ruimte om te ondernemen

Dan de vraag die centraal staat in dit blog: hoe creëer je meer ruimte voor de rol van ondernemer om AAN je bedrijf en de groei ervan te werken.

Er zijn verschillende manieren om meer ruimte te maken in je agenda en in je hoofd. Dit zijn wat mij betreft de voornaamste die ik in de loop der jaren vaak heb toegepast in mijn samenwerkingen:

1. Doelen

Neem een moment om terug naar de basis te gaan. Wat wil je bereiken met je bedrijf? Hoe ben je gestart en is dat kerndoel nog steeds hetzelfde? Waarom doe je datgene wat je doet en wat zijn je doelen voor je de komende periode?

2. Schrappen

Schrap de taken en projecten die hier niet bij passen. Een inkoppertje, maar zo belangrijk. Wat niks bijdraagt aan het hoofddoel van je bedrijf zorgt alleen maar voor ruis. Hoe minder je te doen hebt, hoe meer ruimte er is.

3. Processen stroomlijnen

Voor het runnen van je bedrijf zijn veel processen en taken nodig. Hoe meer je groeit, hoe belangrijker het is om deze processen in kaart te brengen.

Vaak zijn er werkzaamheden die telkens terugkeren, zoals informatie sturen naar je klanten, betaallinkjes of facturen mailen, afspraken plannen, reviews opvragen. Dit zijn taken die je uiteraard kunt uitbesteden, maar ik ben voorstander van automatiseren en standaardiseren wat mogelijk is. Besteed alleen taken uit die impact maken voor je bedrijf of direct of indirect omzet genereren.

Zorg ervoor dat deze processen zo soepel mogelijk verlopen, zonder dat daar veel (handmatige) actie voor nodig is.

4. Werkwijze

Neem je werkwijze eens onder de loep; hoe ga je te werk en wat kun je doen om het eenvoudiger te maken, zodat het minder van jou vraagt. Waar loop je tegenaan en verlies je tijd/ energie?

Dit kan in de vorm van het samenwerken met je klanten zijn of hoe je achter de schermen alles organiseert, regelt en bijhoudt. Heb je bijvoorbeeld alles op een vaste plek opgeslagen zoals notities, taken, documenten. Hoe ziet jouw mailbox eruit?

5. Planning en weekindeling

Tijd is een van je meest waardevolle middelen. Het effectief beheren van je tijd door te plannen kan een groot verschil maken in je capaciteit om te groeien.

Weet wat er aan staat te komen en bereid je hierop voor. Bekijk wat de taken, acties en projecten zijn en zet deze uit in de tijd. Zo weet je elke dag wat je te doen staat en wordt het ook makkelijker om grenzen te stellen en nee te zeggen.

Wat hier enorm bij helpt is het werken met je ideale weekindeling, omdat het je een kader geeft voor je planning. Je deelt je week in op een manier die voor je werkt en waarin je beter balanceert tussen werk en privé.

En hou altijd rekening met onverwachte zaken en stuur regelmatig bij.

 

Deze punten zullen niet compleet nieuw voor je zijn, maar het is heel waardevol om hier met enige regelmaat aandacht te geven en verder aan te scherpen omdat jij als persoon en je omgeving verandert en je zelf ook ontwikkelt.

Samen ruimte creëren

Je weet nu wat je te doen staat om ruimte te creëren voor groei. Wat heb je nodig om hiermee aan de slag te gaan om deze ruimte daadwerkelijk te realiseren?

Ik denk hierover graag met je mee in een kennismakingsgesprek. Het is een van de dingen waar ik mijn klanten zo graag bij help en wat altijd maatwerk is.

Want wat voor jou nu dé oplossing is naar meer ruimte voor groei is ontzettend persoonlijk. Het hangt af van de fase waar je in zit, hoe je bedrijf is ingericht en hoe je jouw dagen invult en ervaart.

Door ondersteuning in te schakelen, kun je je blijven concentreren op je kernactiviteiten. Samen zie je zoveel meer en zet je veel sneller stappen.

Een kennismaking plan je hier.

Misschien vind je dit ook interessant