Hoe je meer grip op je tijd krijgt

17-03-2022 | leestijd:

Niet Instagram is de grootste afleider, maar je telefoon.

Je bent content aan het maken voor Instagram en wilt hashtags opzoeken. Je opent Instagram en verdwaalt in die wondere wereld met inspirerende posts en stories. Voordat je het weet ben je een half uur verder en vraag je jezelf af waarom je ook alweer Insta geopend had.

Wat ik vaak hoor van klanten is dat Instagram als grote afleider wordt gezien en dat kan het ook zijn. Er is een afleider die jou nog meer afleidt van waar je eigenlijk mee bezig zou moeten zijn en dat is je telefoon.

Lees hoe het toch kan dat we ons zo laten afleiden en wat de oplossing is waardoor je zomaar 7 uur (!) per week vrijmaakt.

Een blauwe Pocketline Swing

Ik kan me nog zo goed herinneren dat de mobiele telefoon geïntroduceerd werd. Ik zat in het laatste jaar van het VWO en dacht toen echt: wat een onzin, dat heb je toch helemaal niet nodig. Totdat we met de hele klas uit eten gingen en we op de terugweg de bus gemist hadden. Toch wel handig dat iemand een mobieltje had. Dus toen ik ging studeren en met de trein van Rijswijk naar Breda reisde had ik mijn blauwe Pocketline Swing bij me. En die zat gewoon in mijn rugzak want ik genoot ervan om lekker uit het raam te staren.

Ooit een praktisch voorwerp

Reis je nu met de trein dan staart iedereen naar het kleine schermpje. Je hebt je telefoon altijd bij je of bij je in de buurt liggen. Ben je hem vergeten, dan ga je terug om hem te halen. Ik durf wel te stellen dat minimaal ons halve leven zich erop afspeelt. We zijn er (te) afhankelijk van geworden.

Eind 20ste eeuw was de telefoon echt een praktisch voorwerp. Je kon ermee bellen en berichtjes sturen en dat was het wel. Nu speelt je hele leven zich er bijna op af. Zo zijn smartphones ook ontworpen. De technologieën zorgen ervoor dat je er zo lang mogelijk gebruik van maakt. Maar dat gaat dan wel ten koste van andere dingen.

Nu laat je je er enorm door afleiden, waarom?

Je telefoon leidt af, het is slecht voor je concentratie, en het schijnt zelfs van invloed te zijn op jouw geheugen. Maar vooral is het een van de grootste tijdverspillers.

Als je jouw uren bijhoudt met een time tracking app en je wekelijks je schermtijd ziet, dan schrik je. Zoveel uur per dag staar je naar dat schermpje. En dat is zeker niet allemaal zinvol besteedt. Stel dat je dit kunt halveren, wat zou je met die tijd kunnen doen?

Waarom doen we het dan? Elke keer dat er een bericht of melding verschijnt op jouw smartphone word je getriggerd om te gaan kijken. Want dan komt er een kleine hoeveelheid van het gelukshormoon dopamine vrij. Dat is de beloning die je krijgt en voor een verslavend effect zorgt. Ook zijn we bang om iets te missen (fear of missing out) en ervaren we sociale druk.

De term telefoon verslaving vind ik wel wat misleidend omdat je natuurlijk niet fysiek verslaafd bent aan je telefoon. Je zult geen afkickverschijnselen krijgen als je je telefoon een week niet gebruikt. Het is een gedragsverslaving en daardoor makkelijker te overwinnen.

Terug naar het praktische voorwerp met digitaal minimalisme

Het is wel duidelijk dat de mobiel dusdanig geïntegreerd is in ons leven dat we niet meer zonder denken te kunnen. Het kan jouw leven verrijken, als je er op de juiste manier mee omgaat.

Daar gaat digitaal minimalisme over. Gebruik technologie op een slimme manier, zodat het op een positieve manier bijdraagt aan jouw leven.

Marie Kondo dus niet alleen spullen, maar ook jouw digitale leven. Ga digitaal ontspullen en maak de impact van jouw mobiel op je leven stukken kleiner. Maak er weer een handige tool van die jouw leven makkelijker maakt, zoals hij in eerste instantie bedoeld was.

Hoe minder jij je laat afleiden, hoe meer tijd en energie je kunt steken in de dingen die echt belangrijk voor jou zijn.

 

Digitaal minimalisme: gebruik technologie op een slimme manier, zodat het op een positieve manier bijdraagt aan jouw leven.

 

Verander je telefoongedrag

Dat begint bij je gewoontes onder ogen komen. Waardoor hunker jij naar je telefoon? Wanneer pak jij je telefoon erbij? Is dat op momenten dat je even niks te doen hebt? Als je bewust afleiding zoekt van waar je mee bezig bent? Of functioneel als je iets op wilt zoeken?

Weet dat het gemiddeld 66 dagen duurt om een nieuwe gewoonte te creëren. Geef niet op als je merkt dat je een terugval hebt en je jouw telefoon toch weer vaak erbij pakt. Het heeft gewoon tijd nodig. Wat je kunt doen is andere dingen waar je een goed gevoel van krijgt aantrekkelijk maken, dat helpt hierbij. En maak jouw telefoon zo onaantrekkelijk mogelijk. Dan krijg je geen beloning meer.

10 tips hoe  je je minder laat afleiden door jouw telefoon:

  1. Zet alle notificaties uit.
  2. Verlaat Whatsapp-groepen die niks toevoegen aan jouw leven.
  3. Verwijder apps die je niet gebruikt of die jou niks opleveren. Het beste voorbeeld is Social Media. Kun je Social Media apps verwijderen van je telefoon? Misschien niet alle apps, maar vast wel een paar. Test het eens een weekend of stel een limiet in.
  4. Zet op het eerste scherm alleen nuttige apps en plaats de verslavende apps, die je niet wilt verwijderen, op het tweede scherm. Eventueel kun je apps op onderwerp bundelen in een map.
  5. Leg jouw telefoon ’s nachts niet in de slaapkamer. Gebruik een wekker in plaats van jouw telefoon
  6. Leg jouw mobiel met het scherm naar beneden als je aan het werk bent, bij voorkeur uit het zicht als je hem niet nodig hebt tijdens focusuren. Of zet de vliegtuigmodus aan als je je goed wilt concentreren.
  7. Stop jouw telefoon op een minder goed bereikbare plek, zodat je hem niet snel pakt. Bijvoorbeeld in jouw tas in plaats van jouw jaszak of in jouw bureaulade tijdens het werk.
  8. Leg jouw telefoon buiten bereik en op de vaste plek als je samen met jouw kinderen bent. Pak hem alleen als het echt noodzakelijk is. En vooral: spreek thuis af dat telefoons aan tafel verboden zijn.
  9. Voel je de drang om jouw smartphone te pakken? Bedenk dan waarom je hem wilt pakken en of het noodzakelijk is.
  10. Een stok achter de deur is de optie schermtijd of apps zoals Moment en Forest. Het zorgt voor inzicht in jouw telefoongebruik en je kunt apparaatvrije tijd en applimieten inplannen.

Als je aan de slag gaat met deze tips krijg je grip op jouw telefoongebruik en zul je merken dat je tijd overhoudt. De drang om jouw telefoon te pakken zal steeds minder worden. Je telefoon wordt weer een praktisch voorwerp en zit niet meer vastgeplakt aan jouw hand. En dat levert jou naast tijd ook meer focus en rust op.

Al zou je een uur per dag minder op jouw telefoon kijken; wat zou je kunnen doen in die tijd? Dat is 7 uur per week en 28 uur per maand!

 

Wil jij nog meer focus in je werk doordat je niet meer wordt afgeleid? Ik geef elke maand 3 gratis sessies weg, waarin ik je vertel wat jouw volgende stap is voor meer rust en focus.

Vraag een gesprek aan, en ik geef je 45 minuten lang persoonlijke tips en mijn volle aandacht.

Misschien vind je dit ook interessant

14-09-2022 | door: Patricia van Kester

Uitbesteden is niet de oplossing als je overloopt

Blijf ik het zelf doen of ga ik uitbesteden? De denkwijze ‘ik heb te veel op mijn bordje liggen, dus ik schakel hulp in’ is een hele logische. Maar het is niet altijd het juiste om te doen. Wat dat wel is lees je in dit blog.
25-01-2022 | door: Patricia van Kester

Eindelijk taken afmaken en minder stress ervaren? Ga singletasken

Als een malle ren je door je huis en ook tijdens het werk doe je weleens meerdere dingen tegelijkertijd. Multitasken, ook al weet je dat het niet bijdraagt aan je productiviteit, toch ben je als vrouw en moeder vaak geneigd om het te doen. Na het lezen van dit blog behoort dat nu echt tot het verleden.
21-10-2021 | door: Patricia van Kester

Hoe minimalisme rust brengt binnen je bedrijf

Rust, welke ondernemer met kinderen verlangt daar niet naar? Voor mij is minimalisme de manier om mijn bedrijf en daarmee mijn leven makkelijker te maken. Hoe, lees je in dit blog.