Hoe je van offline bedrijf naar online bedrijf groeit

08-02-2024 | leestijd:

Wanneer je als offline ondernemer hebt besloten om door te ontwikkelen van offline bedrijf naar online bedrijf, of een combinatie daarvan, kan het behoorlijk duizelen. Er zijn zoveel mogelijkheden en verschillende tools en systemen die je tegenkomt tijdens je zoektocht. Maar wat past bij jou? Waar wil je je tijd en aandacht aan besteden? En hoe pak je dat goed en gedegen aan?

Met deze wensen en bijkomende vragen zijn veel ondernemers de afgelopen jaren bij mij terecht gekomen en hierin zie ik veel overeenkomsten. Mijn bevindingen en de stappen die jou op weg kunnen helpen in de transitie naar online, deel ik met je in dit blog.

Een groeisprong als deze kan enorm overweldigend voelen, vooral wanneer je weinig kennis en/of ervaring hebt met online ondernemen. Je wilt het graag goed neerzetten en je gaat voor kwaliteit. Dit kan ervoor zorgen dat het te groot en vaag is, waardoor je ontmoedigd raakt en het uitstelt.

Daarom raad ik je aan om het te benaderen als een onderzoek waarin je je doel als richting aanhoudt en het resultaat loslaat. Want mijn 5+ jaar ervaring is dat zodra je aan de slag gaat met jouw online plannen, dat de richting nog weleens wordt aangepast omdat het in de praktijk toch net anders werkt of dat je nieuwe inzichten opdoet die nog krachtiger zijn.

Maak dit onderzoek zo klein en concreet mogelijk om het behapbaar te houden en werk er consistent aan. Begin met de volgende stappen:

 

Stap 1: Waarom online gaan ondernemen?

Zoals met alles is het belangrijk dat je eerst voor jezelf heel helder hebt waarom je deze transitie wilt. Wat mij betreft is de waarom-vraag essentieel. Het is het uitgangspunt, het startpunt van je strategie waar je altijd naar terug kunt keren.

Wanneer je niet weet waarom je het doet, dan mis je motivatie. En intrinsieke motivatie heb je nodig om consistent eraan te werken.

Een aantal vragen om dit voor jezelf helder te krijgen:

  • Wat drijft jou om deze stap te zetten?
  • Wat is de reden dat je online wilt gaan met je bedrijf of online wilt toevoegen aan je bedrijf?
  • Wat hoop je dat het je oplevert en brengt?
  • Hoe zie je het voor je? Hoe ziet dit eruit?
  • Waarom juist online? Of is er ook een andere mogelijkheid?
  • Waarom is dit belangrijk voor jou en je klanten?

Om je alvast een aanzet te geven, volgen hieronder een aantal redenen waarom ondernemers online gaan, gebaseerd op wat ik heb ervaren met mijn klanten:

  • Meer focus doordat je een deel van je dienst in een online training aanbiedt in plaats van live met je klanten aan bod laat komen.
  • Het vergroten van je bereik. Misschien werk je nu lokaal en wil je heel Nederland en zelfs België bereiken omdat je meer mogelijkheden ziet.
  • Meer kennis overdragen. Wil je meer kennis en informatie delen met je klanten dan nu haalbaar blijkt in je dienst, dan kun je dit gedeelte bijvoorbeeld in een online training aanbieden.
  • Het verhogen van je omzet. Door online te gaan met je bedrijf kun je je aanbod uitbreiden en diensten aanbieden die niet afhankelijk zijn van jouw aanwezigheid.
  • Meer impact maken. Wil je je missie meer de wereld in brengen, dan kan online gaan ontzettend krachtig werken omdat je je boodschap meer kunt verspreiden.
  • Meer verbinden met je huidige klanten of zelfs een vervolgdienst opzetten om verbonden te blijven, want nieuwe klanten kost meer effort dan huidige klanten behouden.
  • Minder willen werken om meer tijd door te kunnen brengen met je geliefden.
  • Locatie-onafhankelijk werken omdat je plannen hebt om te gaan reizen.
  • Werkwijze vereenvoudigen en efficiënter werken.

Stap 2: Wat wil je online doen?

Je weet nu waarom het belangrijk is om online te gaan met je bedrijf. Wat ga je dan precies doen? In deze stap maak je jouw ‘waarom’ concreet.

Ik werk altijd van binnen naar buiten met mijn klanten, dus ik adviseer om te starten bij wat je al hebt opgebouwd; aanbod, je klantenkring, kennis. Wat staat er al qua marketing zoals een website en social media. Bouw het vanuit daar verder uit, want je hoeft echt niet het wiel opnieuw uit te vinden.

Wat hierin het allerbelangrijkste is wat ik je op het hart wil drukken is: keep it simple. Niet alles wat mogelijk is hoeft bij jou te passen of voor je te werken. Zo zorg je ervoor dat je niet overweldigd raakt.

Er is van alles mogelijk op het gebied van online ondernemen en dat kun je zo groots aanpakken als je wilt. Enkele ideeën wat je online kunt doen of kunt toevoegen aan je bedrijf:

  • Tools implementeren om je bedrijf te automatiseren. Zo heb ik voor een fotograaf Sprout Studio geïmplementeerd, waardoor haar klantproces grotendeels automatisch verloopt en ze veel minder e-mails hoeft te sturen, vragen hoeft te beantwoorden of achter betalingen hoeft aan te gaan en ze haar tijd kan besteden aan wat ze het liefste doet; fotograferen.
  • Digitale producten zoals trainingen of cursussen ontwikkelen en verkopen.
  • Jouw dienst online in plaats van offline laten plaatsvinden (of een combinatie daarvan) zodat het je minder tijd en energie kost.
  • Een webshop starten om je producten te verkopen.
  • Je aanbod uitbreiden zodat je jouw klanten iets extra’s kunt aanbieden ter verdieping en om meer waarde te geven.
  • Marketing: in hoeverre ben je online zichtbaar en zet je online marketing in voor je bedrijf? Denk aan nieuwsbrieven versturen, Instagram of LinkedIn.

Stap 3: Hoe pak je de overstap naar online ondernemen aan?

Nu volgt het praktische gedeelte. Hoe pak je dit vervolgens aan? Wat heb je hiervoor nodig? En ga je dit zelf doen of schakel je hulp in?

Iets totaal nieuws oppakken heeft tijd en aandacht nodig. Ik gun het je enorm, omdat ik uit ervaring weet wat online ondernemen je kan opleveren, maar ik ga het niet mooier maken dan het is.

Daarom vind ik het belangrijk dat je realistisch gaat kijken hoe je ruimte kunt maken om aan jouw plannen te werken, naast alles wat loopt in je bedrijf en je leven. Vind je het prettig om hier een aaneengesloten periode aan te werken of wil je het liever wekelijks op je agenda zetten zodat je er stapsgewijs aan werkt.

Maak een lijst met acties die je wilt gaan doen en bepaal waar je hulp bij kunt gebruiken.

Wat ik sowieso aanraad is het inschakelen van hulp om je te ondersteunen met de techniek, de implementatie van tools en systemen. Mijn ervaring, en ik beheers inmiddels ontzettend veel systemen, is dat dit heel tijdrovend is en vooral veel energie kost wanneer je er net mee start.

Daarnaast is het ook ontzettend helpend wanneer je iemand hebt om mee te sparren, om keuzes te maken en je gefocust houdt zodat je sneller en soepeler online gaat.

De overstap van offline naar online bedrijf lijkt in het begin overweldigend. Pak je het zorgvuldig aan, dan kan het een succesvolle groeistap voor je zijn en gaat er een wereld aan kansen voor je open.

Zit je momenteel in deze transitie en kun je ondersteuning gebruiken omdat je vragen hebt, vastloopt of sneller wilt gaan? Of ben je van plan om de switch van offline naar online ondernemen te maken en wil je het vanaf de start direct goed neerzetten? Als jouw personal Business Manager help ik je graag strategisch en praktisch aan een kloppend online fundament en de juiste tools en systemen.

Plan hier een kennismaking.

 

 

 

Misschien vind je dit ook interessant

08-09-2023 | door: Patricia van Kester

klanten in het zonnetje: Karlijn Verkoelen

"Het interessante is dat ik, voordat ik bij jou kwam, eigenlijk dacht dat ik vooral mijn workload over de schutting wilde gooien. Het was gewoon too much qua werk. Maar toen zag ik dat mijn bedrijf iets anders nodig had." En wat dat was lees je in dit interview met Karlijn Verkoelen.
01-06-2023 | door: Patricia van Kester

Je doelen behalen? Bereid je maand voor.

Een goed begin is het halve werk. En voorbereiding is 90% van het succes. Alles valt of staat met een goede voorbereiding. Tijd en aandacht besteden aan een nieuwe maand levert je uiteindelijk tijd en meer resultaat op. Hoe ik dat zie lees je in dit blog.
evalueren reflecteren online business manager patries
03-04-2023 | door: Patricia van Kester

Waarom evalueren als ondernemer een must is

Wanneer je wilt groeien met je business op een manier die bij jou en je leven past, dan is regelmatig evalueren en reflecteren een must. Het is dan ook een van mijn meest winstgevende routines. Wat regelmatig terugblikken voor jou en jouw bedrijf kan betekenen en hoe je dit doet lees je in dit blog.