Bingewatch je taken en bespaar tijd

30-11-2020 | leestijd:
taken batchen als ondernemer

Als ondernemer met kinderen ben je werkelijk altijd bezig. Je hoeft maar te knipperen met je ogen en de dag is alweer voorbij, terwijl jouw to-do lijst nog net zo lang is. Je voelt je druk en als de kinderen op bed liggen en je op de bank zit lijkt het alsof je niks bent opgeschoten.

Het resultaat: stress en een onvoldaan gevoel.

Daar heb ik een oplossing voor: taken batchen. Sinds ik dat doe, krijg ik veel meer gedaan in minder tijd. In deze blog vertel ik je hoe je dit toepast en bij welke taken je dit implementeert.

Voordat ik taken ging batchen

Er was een tijd dat ik vol enthousiasme mijn werkdag startte, met de instelling om echt stappen te gaan zetten. Maar halverwege de dag merkte ik dat ik aan het multitasken was. Ik ging van de ene taak naar de andere taak en werd tussendoor afgeleid door berichtjes, de mail en ideeën die omhoog kwamen. Ik was verre van productief aan het werk. Iedere keer dat ik aan een andere taak begon moest ik opstarten en mijn focus verleggen. Wat een tijd en energie kostte dat. En dat voelde ik wel aan het eind van de dag. Tot het moment waarop ik mijn taken ging batchen.

Batchen is het bingewatchen van taken

Batchen is als het bingewatchen van je favoriete serie op Netflix. Je kijkt er een aantal achter elkaar omdat je er zo lekker in zit. Je wacht niet een paar dagen met het kijken van de volgende aflevering.

Batchen is het bundelen van soortgelijke of dezelfde taken. Je voert ze achter elkaar uit en bespaart tijd. Want je hebt geen tijd nodig om de taak op te starten en af te sluiten. Doordat je de taak herhaalt kom je in een fijn ritme terecht. Je weet precies wat er moet gebeuren waardoor de uitvoering sneller gaat.

Bijvoorbeeld als je de lunchpakketjes klaarmaakt voor school ga je het liefst ook achter elkaar door, want dan ben je sneller klaar toch?

De voordelen van batchen

Als je taken zoveel mogelijk gaat bundelen ga je automatisch meer in blokken werken; een blok teksten schrijven, een blok beelden maken, een blok administratie etc. Je gaat efficiënter om met je tijd en werkt meer gefocust. Maar dat niet alleen, batchen heeft nog veel meer voordelen:

  • Verhoogde productiviteit
  • Meer creativiteit
  • Rust in je hoofd
  • Minder stress
  • Verhoogde kwaliteit van je werk
  • De taken gaan moeitelozer
  • Je maakt minder fouten

Welke taken kun je batchen?

Je kunt het principe van batchen werkelijk overal op toepassen, zo lang het maar soortgelijke taken zijn.

  • Content creëren: het schrijven van content is een taak die heel goed te bundelen is. Als je eenmaal in de flow van het schrijven zit kun je gemakkelijk een aantal stukken neerpennen. Het is wel aan te raden om een lijst met onderwerpen of een ingevulde contentkalender te hebben voordat je daadwerkelijk start met schrijven.
  • Foto’s maken: bij die blogs en social media berichten horen natuurlijk ook afbeeldingen. Of je nu gebruikmaakt van een eigen beeldbank, stockfoto’s of zelf foto’s maakt, batchen werkt in al deze gevallen tijdbesparend. Als je weet wat voor beeld je wilt gebruiken kun je achter elkaar door beelden creëren, met dezelfde uitstraling.
  • Filmpjes opnemen: als je in een keer een aantal filmpjes opneemt kun je weer een tijd vooruit. Jouw energie is ontzettend belangrijk op film, dus als je in de juiste flow zit kun je er het beste maar een aantal tegelijk maken. Wil je dat het er wel uitziet als verschillende filmpjes, dan trek je toch gewoon een andere outfit aan.
  • Administratie: hoe minder tijd je kwijt ben aan de administratie, hoe beter. Plan een vast moment per week voor administratieve taken zoals facturen maken en versturen, facturen betalen en bonnetjes verwerken.
  • Mail: omdat de mail zo toegankelijk is, is dit best een lastige taak om te batchen. Maar het is een enorme afleider. Probeer op een vast moment per dag de mailbox te openen en de ingekomen mail te beantwoorden. Wil je next level gaan, dan kun je zelfs de mail verwijderen van je telefoon.
  • Telefoontjes plegen: stel je wilt klanten nabellen, dan kan het goed werken om ze achter elkaar te bellen. Op een gegeven moment kom je in een ritme terecht en gaat het steeds makkelijker.

Ook in je privéleven kun je taken batchen. Misschien pas je het onbewust zelfs al toe.

  • Koken: als je in een keer voor meerdere dagen kookt (mealpreppen) dan bespaar je enorm veel tijd.
  • Wassen en strijken: strijken doe ik zo min mogelijk. Daarom spaar ik de strijk op en werk alles achter elkaar weg. Ik ga niet strijken als er maar een paar dingen liggen.
  • Bedden opmaken: het liefst was ik het beddengoed in de ochtend zodat we net voor bedtijd de bedden kunnen opmaken. Dat scheelt weer opvouwen en opbergen.
  • Boodschappen: waarom zou je meerdere keren per week naar de supermarkt gaan als je ook alles tegelijk kunt kopen? Zo kom je ook gelijk minder in de verleiding. En als je boodschappen bestelt, pak dan een moment waarop je de complete bestelling doet.
  • Bad/douche schoonmaken: een keer per twee weken komt onze hulp. Tussendoor maken we onze badkamer zelf een keer schoon. Dat doen we terwijl we aan het douchen zijn.

Dit zijn enkele voorbeelden van taken die ik zelf batch. Ik daag jou uit om te kijken welke taken jij kunt batchen. Probeer het een week en houd bij hoeveel tijd het je oplevert. Dat werkt enorm stimulerend.

Wil je dat ik met je meekijk? Vraag een gesprek aan (je zit nergens aan vast) en ontvang praktische tips geef om meer gedaan te krijgen in minder tijd.

Misschien vind je dit ook interessant

01-06-2023 | door: Patricia van Kester

Je doelen behalen? Bereid je maand voor.

Een goed begin is het halve werk. En voorbereiding is 90% van het succes. Alles valt of staat met een goede voorbereiding. Tijd en aandacht besteden aan een nieuwe maand levert je uiteindelijk tijd en meer resultaat op. Hoe ik dat zie lees je in dit blog.
evalueren reflecteren online business manager patries
03-04-2023 | door: Patricia van Kester

Waarom evalueren als ondernemer een must is

Wanneer je wilt groeien met je business op een manier die bij jou en je leven past, dan is regelmatig evalueren en reflecteren een must. Het is dan ook een van mijn meest winstgevende routines. Wat regelmatig terugblikken voor jou en jouw bedrijf kan betekenen en hoe je dit doet lees je in dit blog.
business manager patricia
20-03-2023 | door: Patricia van Kester

Business Manager of VA? Welke vorm van ondersteuning heb je nodig?

Ondersteuning of support voor ondernemers is er in overvloed. Een VA, virtual professional, business support, OBM, business manager. Wat helpt jou nou precies verder? Lees dit blog om deze vraag te verhelderen.